ORIENTACIONS PER AL PROFESSORAT

Unitat Didàctica: LES DONES A LA REREGUARDA DURANT LA GUERRA CIVIL
Subtítol: “Dones en guerra (1936-1939)”

Nivell:  4t. ESO. 2n Batxillerat.

Durada:  4-5  sessions

Període: 2n trimestre

Àrea:  Ciències Socials

Gestió de l’aula: Es recomana treballar en equip d’uns 3 alumnes (grup d’experts)

OBJECTIUS DIDÀCTICS:


1.    Poder realitzar un treball de recerca utilitzant fonts primàries
2.    Ser capaç de citar correctament les fonts d’arxiu
3.    Visibilitzar  el valor del treball de les dones a la rereguarda
4.    Conèixer la metodologia i el procediment per fer un comentari de fonts gràfiques
5.    Conèixer la metodologia i el procediment per a fer un comentari de fonts textuals
6.    Identificar les principals etapes de la Guerra Civil Espanyola
7.    Entendre l’organització social d’aquest periode i identificar els diferents agents socials
8.    Ser capaç d’elaborar una cronologia i un mapa conceptual.
9.    Saber fer cerques guiades a través de webs educatives
10.  Saber ordenar informacions de diverses fonts
11.  Reflexionar i argumentar sobre els gèneres i la guerra
13.  Aprendre a col·laborar i treballar en grup


CONTINGUTS:

1.  Descripció del context: etapes de la Guerra Civil Espanyola
2.  Cerca en diferents webs educatives
3.  Procediments: elaboració de mapes conceptuals
4.  Procediments: elaboració d’una cronologia
5.  Procediments: metodologia per a la realització d’un informe
6.  Explicació a través d’un informe del treball gratuït a la rereguarda
7.  Comentari pautat d’una font gràfica procedent de l’ANC
8.  Comentari pautat d’una font textual procedent de l’ANC
9.   Justificació sobre la participació de les dones en la rereguarda, en base a la lectura de dos articles
10. Argumentació i reflexió sobre les dones i la guerra
11. Reflexió crítica sobre els gèneres i la invisibilitat de les dones
12. Confecció d’un blog




COMPETÈNCIES BÀSIQUES QUE ES TREBALLEN EN AQUESTA UNITAT:

COMPETÈNCIES BÀSIQUES
OBJECTIU DIDÀCTIC
CONTINGUT
Competència social i ciutadana
A tots els objectius
A tots els continguts
Competència cultural i artística
4
3
Competència comunicativa, lingüística i audiovisual
8, 11
1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12
Competència tractament d'informació i competència digital
1,2, 4, 5, 9, 10
2,  3, 4, 12
Competència matemàtica
8
4
Competència d'aprendre a aprendre
1, 4, 5, 10
3, 4, 5, 6, 7, 8
Competència d'autonomia i iniciativa personal
6, 7, 13
9, 10, 11, 12




CRITERIS D'AVALUACIÓ:




1.   Comprovar que utilitzen fonts primàries i les saben citar correctament
2.   Argumentar sobre  el valor del treball de les dones a la rereguarda
3.   Confirmar que utilizen correctament metodologia i el procediment per fer un comentari de fonts gràfiques
4.   Confirmar que utilitzen la metodologia i el procediment per a fer un comentari de fonts textuals
5.   Comprovar que saben identificar les principals etapes de la Guerra Civil Espanyola a través d’una cronologia ordenada
6.   Justificar l’organització social d’aquest periode i identificar els diferents agents socials
7.   Comprovar que saben elaborar un mapa conceptual entenedor i que el poden explicar
8.   Saber fer cerques guiades a través de webs educatives
9.   Poder explicar i justificar el resultat de la recerca amb informacions de diverses fonts
10. Argumentar de forma crítica sobre els gèneres i la guerra
11. Valorar la col·laboració i el treball en equip


 
GRAELLA D’AVALUACIÓ:
Avaluació segons  la següent puntuació:
0: gens assolit
1: poc assolit
2: bastant assolit
3: Molt assolit

Valoració quantitativa (en punts, segons graella)
Aprovat: 45
Bé: 60
Notable: 75
Excel·lent: 85